Blog

Van garage naar Tiny house

Wil jij weten hoe je een garage omtovert naar een tiny house met alles erop en eraan. Lees dan deze blog.

Je leest er tips en tricks en mijn ervaring met de verbouwing en alles wat erbij komt kijken.

Toen we de huidige bewoonster van ons nieuwe huis in Stolwijk vertelde dat we van plan waren om in de garage te gaan wonen, kon ze het niet geloven. Het maakte haar zo nieuwsgierig dat ze ons aanbood om de garage leeg te ruimen, zodat we alvast voor de overdracht konden beginnen met verbouwen. Je begrijpt dat we daar heel blij van werden. Op deze manier konden we direct verhuizen naar Stolwijk en zodra we de sleutel hebben beginnen met de verbouwing van het grote huis. Zo gaat er dus geen tijd verloren.

De belangrijkste reden voor ons om van de garage een tiny house te maken:

  • Geen dubbele lasten
  • De kosten die we maken voor de bouw van ons tiny house, zijn niet weggegooid
  • We kunnen er zolang zitten als we willen / nodig is
  • Zo wonen we straks dicht bij de grote verbouwing van ons nieuwe huis en is het niet nodig om heen en weer te reizen

Voordat je met zo’n verbouwing begint is het wel belangrijk om te weten;

  • wat je precies wil
  • wat je gaat doen
  • waaraan je begin

Toen we begonnen zag onze garage er namelijk zo uit:

Onze uitgangspunten waren;

  • Een goede badkamer m.n. douche (je bent straks immers aan het verbouwen en dan is het minste wat je wilt dat je lekker warm en lang kan douchen)
  • Goede keuken, fornuis met 4-pitten, oven en een ruim aanrecht
  • Een vloer waar de kleine op kan spelen en je met blote voeten op kan lopen
  • Geen tocht en lekker warm (het wordt wel winter)
  • Een aparte slaapkamer waar de kleine kan liggen als wij nog wakker zijn
  • Het moet er mooi, knus en gezellig uitzien. We wonen er toch een tijdje.
  • En ja, we kunnen niet meer zonder internet, dus ook dat moet aanwezig zijn

Uiteraard mag de verbouwing niet te veel kosten. We willen ons geld liever steken in het grote huis, dus het meeste gaan we zelf doen (met hulp van familie).

Hoe pakken we dat dan aan?

1. Een duidelijke tekening met de indeling

Als je weet wat je erin wilt, kun je gaan schuiven op de plattegrond met de verschillende onderdelen en kijken wat de optimale indeling is. Daarbij kun je ook al rekening houden met bv de meubels die je hebt. Wij hadden bv nog Billy kasten die we konden gebruiken (en die later kunnen blijven staan, als ons tiny house weer gaat dienen als schuur) en een slaapbank die erin moest komen. Daarnaast is het ook goed om rekening te houden met het leidingwerk. Waar komt het vandaan, waar moet het naar toe. Als je de keuken en de badkamer bij elkaar zet voorkom je dat je door het hele huis leidingen hebt liggen.

Heb je eenmaal een plattegrond, dan kun je de spullen gaan verzamelen die je nodig hebt.

Plattegrond tiny house

2. Verzamelen van de materialen

Wat hebben we, wat kunnen we krijgen, wat moeten we kopen en dan blijft er nog een deel over wat je tijdens de bouw tegenkomt en waar je creatief mee omgaat. Gelukkig hebben we een groot netwerk wat ons daarbij kan helpen. Als je verteld wat je van plan bent, zijn er altijd mensen die zeggen: ‘ik heb dit nog, kun je dit gebruiken’ etc. Als je daar dan creatief mee om kunt gaan, kun je een hoop geld besparen.

Dat vind ik dan ook het allerleukste van een bouwproject, roeien met de riemen die je hebt. Niet alles nieuw kopen, maar kijken wat er her en der nog in de schuur of op zolder staat. Op die manier ben je duurzaam bezig. Recyclen, upcyclen en je krijgt een mooie, unieke woning met een verhaal.

Zo hebben wij o.a. de volgende spullen van tevoren verzameld:

  • Restanten verf
  • Een oud stalraampje
  • Restpartij gevelafwerking
  • Kozijnen die in de verkeerde afmeting zijn geproduceerd
  • Een douchecabine uit de koopjeshoek
  • Toilet in de aanbieding
  • Een oude deur die we alvast uit ons nieuwe huis konden gebruiken
  • De oude voordeur van een buurman
  • Een wastafel
  • Een bad geiser via marktplaats

Voor de overige spullen hebben we meestal gekeken wat we aankomend weekend gingen doen en daarvoor hebben we de spullen gekocht. Op die manier konden we voorkomen dat er heel de tijd allerlei spullen in de weg stonden die je nog niet nodig had. Het volgende is wel een aandachtspunt en voor ons een goede les:

In het verzamelen van al je materiaal gaat heel veel tijd zitten. Het uitzoeken wat je precies nodig hebt, het bestellen en/of halen, het terugbrengen, ruilen of aanvullen…. Ook dat gebeurt als je niet dagelijks aan het klussen bent. Iets vergeten, iets past niet, iets heeft geen gangbare maat (en dan kan je echt gaan zoeken).

3. Een begroting

Wat ik wil meegeven en wat wij ook hebben gedaan. Maak van tevoren een inschatting van de kosten, een begroting met daarin ook altijd een post onvoorzien. Tijdens de bouw kan je dan alle bonnen die je hebt bewaren en in een Excel bestand zetten, zodat je tijdens de bouw de kosten in de gaten kan houden. Een verbouwing kost meestal meer geld, omdat je toch iets extra’s wil (we zijn nu toch bezig) of omdat je op een onverwachts probleem stuit. Als je het bijhoudt zie je op tijd waaraan je meer uitgeeft dan bedacht en waarop je wellicht moet gaan bezuinigen. Zo houd je grip op de kosten.  

Wij hebben ons bijvoorbeeld verslikt in de kosten van het leidingwerk. We hadden toch meer lengte nodig dan we dachten, er ging wel eens iets verkeerd waardoor het overnieuw moest en koppelstukken zijn duur. Een volgende keer zou ik toch voor flexibele waterleiding kiezen. Je hebt dan wel een perstang nodig, maar die kan je huren (of misschien lenen).

Als je dan uiteindelijke echt gaat starten.

Waar begin je dan?

Dan kom je bij het volgende punt, de planning

4. De Planning

Bij het maken van een planning kun je het beste van grof naar fijn werken. Wij hebben uiteindelijk niet echt een tijdsplanning gemaakt, maar wel de hoofdlijnen van de werkzaamheden onder elkaar gezet. Dit heeft te maken met het feit dat het een relatief klein project is en we de werkzaamheden zelf gaan uitvoeren. Bij de verbouwing van het grote huis zullen we wel een tijdsplanning maken. Daar hebben we ook te maken met aannemers waarvan de werkzaamheden op elkaar afgestemd dienen te worden. Die bedrijven hebben ook weer met hun eigen planning te maken en dan worden afspraken over tijd belangrijker.

Hieronder zal ik ons verbouwingproces beschrijven in chronologische volgorde met de nodige foto’s.

In ons geval moesten we alle basisvoorzieningen nog aanleggen naar de garage, dus daar zijn we mee begonnen. Eerst de riolering, waterleiding en in dezelfde sleuf alvast een mantelbuis voor de electra en internetkabel. Daarna zijn we naar binnen gegaan en hebben we al het leidingwerk en de electra binnen aangelegd.

Aansluiting bestaande riolering

Riolering langs de garage

Leidingwerk badkamer

Ondertussen heeft er ook iemand het dak gerepareerd, want daar zat een lekkage.

Tijdens een verbouwing wil je ook resultaat zien. Iets wat niet vanzelfsprekend is met leidingwerk want het duurt lang en het meeste zit uiteindelijk onder de grond of achter een wand. Daarom hebben we, om ons zelf even een boost te geven, de hele garage voorzien van een eerste laag witte verf en zeg nou zelf. Daar knapt het geheel toch echt enorm van op.

Woonkamer / keuken

Stalraampje naar de badkamer

Het stalraampje was een last minute idee. Er zijn niet veel ramen in de garage en op deze manier hebben we in de woonkamer nog licht van het raam in de badkamer.

Het weekend erna hebben we de voorgevel gemaakt. Eindelijk is de garagedeur vervangen door een gewone gevel. De toekomstige schuurdeur (als we er wonen zetten we hem dicht) en een raam welke we ook open kunnen zetten. Dat is wel zo fijn in een woning.

Er is een keuken en de badkamer kan (als het water al zou zijn aangesloten) zo goed als in gebruik genomen worden.

We beginnen nu echt resultaat te zien en ook de mensen die komen kijken beginnen te geloven dat het echt een woning kan worden. De vloer is gelegd. Die bestaat uit OSB platen met daaronder 20mm EPS platen, zodat de kou in ieder geval van de vloer is. De OSB platen schuren we en werken we af met 3 lagen transparante lak.

De vloer is tussen de werkdagen door gelakt zodat deze goed kon drogen en niemand er last van had.

Als laatste echte klus is de achterdeur vervangen door een echte voordeur (dit wordt ook onze voordeur). Het kozijn voor de deur hebben we zelf getimmerd, omdat het kozijn van de schuurdeur echt niet meer te repareren was. De oude schuurdeur was op zich nog prima en doet nu dienst als afdak. Dan kunnen we naast de deur eventueel nog schoenen of natte jassen kwijt onder het afdak.

Het water en de electra is inmiddels ook aangesloten. We zijn dus helemaal operationeel. Nu de inrichting en we kunnen intrekken. Hieronder het resultaat.

 

Op instagram kun je me volgen en zie je hoe het ons in het tiny house vergaat.

De kennis die wij hebben opgedaan tijdens het maken van ons tiny house kunnen we gebruiken bij de verbouwing van ons nieuwe huis. Hoe dat gaat lees je binnenkort. Nu eerst even genieten van onze kleine woning met het mooie uitzicht.

6 Comments

  • Saskia

    Geweldig Laura (en Tim natuurlijk) heel leuk om zo te zien. Erg knap en creatief gedaan. Liefs van Saskia

  • Nienke

    Hallo,
    Wat waren de kosten van het verbouwen? En hoeveel daarvan was voor het aanleggen van riolering, stroom en water?
    Groet, Nienke

    • Laura Heij

      Hallo Nienke,

      Sorry voor de late reactie, maar wellicht heb je er nog wat aan.
      De verbouwingskosten waren ongeveer €3000,- (schatting) en het overgrote gedeelte hebben we besteed aan de riolering, stroom en water. We hebben alles zelf aangebracht en de meeste inrichting / verf etc hadden we nog of hebben we tweedehands. Groeten, Laura

  • Cheryl Moolhuijzen

    Wauw wat een verbouwing. Wij willen onze schuur ook ombouwen naar tiny house maar hebben geen idee wat zo een project kost. Hoeveel was dit ongeveer bij jullie? Was het rioolwerk veel en moesten jullie hier een vergunning voor aanvragen?

    Met vriendelijke groet

    • Laura Heij

      Hallo Cheryl,

      De verbouwingskosten waren ongeveer €3000,- (schatting) en het overgrote gedeelte hebben we besteed aan de riolering, stroom en water. We hebben alles zelf aangebracht en de meeste inrichting / verf / deuren etc hadden we nog of hebben we tweedehands.
      Om tijdelijk in de garage te wonen hadden we geen vergunning nodig, omdat op ons hele perceel een woonbestemming zit.

      Groeten, Laura

Leave a Reply to Laura Heij Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *